2000/ 4 Német irányelvek a szexuális neveléshez

Német irányelvek a szexuális neveléshez

A német Egészségügyi Felvilágosítás Központja 1994-ben kiadta a tartományokkal egyeztetett irányelveket az intézményes szexuális neveléshez. Ők ugyan akkor még “felvilágosításról” beszéltek, de hangsúlyozták, hogy ez nemcsak információnyujtást jelent a biológiai tényekről és a fogamzásgátlás módjáról, hanem annál lényegesen többet: motíválást és készségfejlesztést is -- vagyis nevelést.

Az irányelvek nyolc rövid fejezetből állnak. Az első az alapelveket és a kiindulási helyzetet foglalja össze. Megállapítja, hogy a szexualitás az életmód fontos eleme, amit különbözőképpen lehet átélni, mert különböző normák és értékrendek hálózatába ágyazódik. Ezeket figyelembe kell venni, s úgy alakítani, hogy az egészséges életmódot lehetővé tegyék. A kielégítő nemi életet ezért az egészség integráns részének kell tekinteni, igy az egészségnevelés fontos feladatának, amiről nyiltan kell beszélni.

Ez utóbbi sokak számára még nehéz és tájékozottságuk is hiányos. Ennek ellenére az iskolák sem foglalkoznak vele a kellő mértékben, a szülők pedig még kevésbé. Holott az AIDS és egyéb, nemi úton terjedő betegségek megelőzése nem lehet sikeres szexuális felvilágosítás és nevelés nélkül. A második fejezet a törvény által előírt feladatokat ismerteti. A német törvényhozás ugyanis 1992-ben elrendelte, hogy az Egészségügyi Felvilágosítás Központja dolgozza ki a szexuális felvilágosítás irányelveit minden korosztály vonatkozásában, s az ezzel kapcsolatos tananyagot ingyenesen bocsássa az iskolák és más nevelő intézmények részére. A német alkotmánybíróság kiegészítő kommentárjai (1993) szerint a törvény végrehajtása megkívánja szexuális tanácsadók kiképzését is.

A harmadik fejezet a célkitűzéseket ismerteti. Itt hangsúlyozzák, hogy olyan társadalmi klímát kell teremteni, amely elfogadja a különböző szexuális beállítottságokat, ezek nyilt megvitatását, és támogatja az átfogó szexuális nevelést. Ebben a szakemberek együttműködésére van szükség. A nevelés három fő vonala:

  1. Információnyujtás

  1. Motíválás

  1. Készségfejlesztés

Az irányelvek további részei megnevezik az iskolai szexuális nevelés kooperációs partnereiként a nevelési tanácsadókat, a különböző intézményeket és egyesületeket. Célpopulációként pedig a gyermekek és fiatalok mellett a szülőket és nevelőket, sőt, a nyomtatott és audiovizuális médiát is.

Hét fő témakört sorolnak fel: a már említetteken kívül ezek között van a szexuális visszaélések és erőszak megelőzése, az üzleti szex és a pornográfia témája is. Végül az eszközök és módszerek kapcsán a médián kívül megemlítik a beszélgetést és a vitát, a különböző segédeszközöket (pl. illusztrációk, filmek stb.) és a szakirányú továbbképzés lehetőségeit.

(Mindez egybecseng a Szexológiai Szemle Vezérfonal az intézményes szexuális neveléshez témájú különszámának tartalmával, amely a szerkesztőnél kapható.)